När järnvägsnätet var som mest utbyggt var Kristianstad, "de sju linjernas stad", helt omgärdad av linjer åt alla håll. Det största tongivande företaget var Christianstad - Hessleholm jernväg (CHJ), som sedermera kom att äga samtliga enskilda banorna vars trafik anlöpte Kristianstads och Långebros stationer. CHJ, som invigdes 1865, räknas som den första enskilda järnvägen i Skåne. Majoren och järnvägsarkitekten Claes Adolf Adelsköld ritade samtliga stationshus utmed Christianstad - Hässleholmsbanan. Det fanns ett antal olika typer av stationshus där typ I huvudstation var den största och mest påkostade. Kristianstads station är en så kallad huvudstation och fick storlek och utseende därefter.
Stationshuset uppfördes år 1865. Det tidiga 1900-talets expansion medförde en stor omdaning av stationsmiljön med ombyggnaden av stationen och godsmagasinet 1917-1918.
Ett par år tidigare hade ett nytt lokstall uppförts i två etapper (1912 och 1914). Verkstadsbyggnaden vid sidan av lokstallet tillkom 1908. Ytterligare modernisering och ombyggnad av stationsområdet har bl.a. skett under 1950-talet och 1990-talet.